• Agenda
  • Over kinderopvang
    • Peuterspeelgroep
    • BSO
  • Over onderwijs
    • Missie Visie
    • Leerlingenzorg
    • Inloopspreekuren voor ouders
    • Schoolgids
    • Verlofregeling
    • Vakanties
  • Team
  • KC-raad
  • OR
  • Inspecties
  • Gezond kindcentrum
  • SchoolVenster PO
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Peuterspeelgroep
  • Groep 1
  • Groep 2
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7/8
  • BSO
  • Algemeen
  • Peuterspeelgroep
  • Groep 1
  • Groep 2
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7-8
  • BSO
  • Laatste nieuws
  • Nieuwsbrieven
  • In het nieuws
  • Informatie
  • Peutergroep

Welkom in groep 3!

 

Wij zijn nu al weer héél groot, want nu gaan we woorden leren lezen, sommen leren uitrekenen en letters leren schrijven in een echt schrift met lijntjes.
Hard werken is het zeker voor de kinderen in groep 3!
Gelukkig spelen we af en toe nog in de hoeken, tekenen, zingen en knutselen we ook nog.


Nieuws groep 3

Foto’s groep 3

 

Hieronder staan tips en ideeën om thuis met uw kind te oefenen.


Wist u dat...?

- Wij elke 2 of 3 dagen een nieuw woord en letter/klank leren.

- Lezen leuk is en eigenlijk elke dag nodig is, om beter te leren lezen. Liever elke dag 5 tot 10 minuten, dan 1 keer in de week een uur.

- Wij een krokodillenbek gebruiken bij het schrijven. Dit zorgt voor een betere pengreep.

 

Wilt u thuis ook oefenen...?

Taal

1) Dagelijks letters flitsen:

- Schrijf de letter op het kaartje. Laat het kaartje met de letter (kort) zien. Uw kind moet binnen 3 sec. de letter noemen.

- Maak samen een letterslinger met daarop voor uw kind de moeilijke letters en een aantal makkelijke. Voor het slapen gaan kunt u de letters opnoemen. En 's morgens tijdens het aankleden kunt u ze weer herhalen met uw kind.

Het gaat om de herhaling, zodat uw kind deze letter(s) niet meer vergeet. Bij het leren lezen moeten de kinderen de letters vlot kunnen opnoemen zodat het lezen sneller gaat. Wanneer alle letters vlot opgenoemd kunnen worden, dan zeggen wij dat uw kind de letters heeft geautomatiseerd.

2) Lezen uit een leesboek:

- Dagelijks 1 of meer bladzijden uit een boek lezen. U kunt dat samen met uw kind doen op de volgende manier: u leest 1 bladzijde voor en uw kind wijst mee, daarna leest u samen met uw kind dezelfde bladzijde opnieuw en als laatste leest uw kind zelf dezelfde bladzijde voor aan u of misschien zelfs wel aan een broer(tje) of zus(je).

3) www.avi-lezen.nl

Op deze website kunt u teksten uitkiezen op AVI niveau.
Laat uw kind deze tekst oefenen en aan het einde van de week aan u voorlezen. Uw kind kan laten zien hoe knap het al is.

4) www.leerkans.com

 

Rekenen

1) Speel een gezelschapsspel met 2 dobbelstenen.
Het optellen van de 2 dobbelstenen is eigenlijk het oefenen van de sommen tot 12.
Hoe vaker uw kind de combinaties van de 2 dobbelstenen ziet en oefent, des te sneller leert uw kind sommen uitrekenen. Het leert ze uit het hoofd. Dit noemen we dan automatiseren.

Kan uw kind dit al, dan kunt u dit ook moeilijker maken door 3 of meer dobbeltenen te gebruiken. Op www.pinterest.com kunt u zoeken naar spelbord rekenen. Hier kunt u ook allerlei leuke rekenoefeningen vinden om uit te printen en thuis te spelen.

2) www.kleuteridee.nl

Ga naar digibord en dan naar rekenen.
Hier kunt u allerlei spelletjes voor rekenen vinden.

3) www.leerkans.com

4) www.rekenweb.nl

Klik op spelletjes en daarna op groep 3.
Op deze website staan flitsoefeningen. Nu niet met letters maar met sommen, vingerbeelden, dobbelstenen enz. U kunt zelfs ook instellen dat uw kind een tijdslimiet heeft om het antwoord te zeggen. Weer een goede oefening om het automatiseren te oefenen.

5) Getal raden

U schrijft een getal tot 20 of later in het jaar tot 50 of 100 op een papiertje (post-it).

Uw kind mag dit getal niet zien en plakt dit op zijn/haar voorhoofd. D.m.v. vragen stellen moet uw kind erachter zien te komen welk getal het heeft.

Voorbeelden van vragen:
- Is het getal lager/ kleiner dan...

- Is het getal hoger/ groter dan...

- Zit het getal tussen de 10 en 20...

- Zijn de buurgetallen ... en ... (een buurgetal is het getal dat ervoor en erna komt. De buurgetallen van 10 zijn dus 9 en 11).

Om het voor uw kind makkelijker te maken kunt u een getallenlijn op een papiertje tekenen en na elke vraag wegstrepen welke getallen het niet meer kunnen zijn.
Dus als uw kind gevraagd heeft is het een getal tussen de 10 en 20 en het antwoord is ja, dan kunnen de getallen weggestreept worden die onder de 10 staan en boven de 20. Zo kan uw kind zien dat de getallen 11 t/m 19 overblijven. 1 van deze getallen staat dus op het papiertje geschreven.

6) Splitsen tot 10 en splitsen tot 20

Splitsen vinden de kinderen vaak erg moeilijk.
In de klas leg ik uit dat splitsen hetzelfde is als verdelen. Dus het getal 5 kun je verdelen over jou en mij. Ik krijg 1, dus jij krijgt 4. Het getal 5 kun je dus splitsen in 1 en 4. Dit is natuurlijk de som 1+4= 5 en 4+1= 5.

U kunt dit heel eenvoudig laten zien door kastanjes of ander materiaal te gebruiken.
Pak bijvoorbeeld 5 kastanjes, laat ze tellen zodat uw kind weet dat het er echt 5 zijn.
Tover er een aantal achter uw rug en laat zien hoeveel u in uw hand heeft zitten en laat uw kind nadenken over hoeveel er dan weggetoverd zijn.
U kunt dit ook doen met knikkers, knijpers, koekjes, snoepjes enz.

Maar ook bijvoorbeeld met het dekken van de tafel. Eerst moet uw kind weten hoeveel personen er aan tafel eten. Daarna moet er gekeken worden hoeveel lepels, messen, vorken en borden nog nodig zijn. Het leukste is natuurlijk als u maar een deel op tafel hebt gelegd. Er eten 5 personen aan tafel, u heeft bijvoorbeeld al 3 borden klaar gezet. Laat uw kind maar nadenken hoeveel borden er nog nodig zijn enz.

 

Schrijven

Op school praten we over een krokodillenbek en krokodillenstaart.
Dit is namelijk de beste manier om een potlood of pen vast te houden.

Houdt met de duim en wijsvinger (krokodillenbek) het potlood vast en de middelvinger (krokodillenstaart) ligt onder het potlood.

Zorg er altijd voor dat de punt van het potlood te zien is tijdens het schrijven. Zeker jonge kinderen moeten goed kunnen zien wat ze opschrijven, maar ook waar ze dit schrijven. Tussen de lijnen schrijven is vaak heel moeilijk voor jonge kinderen.

 

Wij wensen u veel plezier met thuis oefenen!!

Groetjes Juf Conny en juf Annemarie

Laatste nieuws

Zindelijk worden: samen aan de slag

Meer

Meer nieuws

Agenda

Zomerfeest peuters en kleuters

27 juni 2025

Studiedag

01 juli 2025

Meer agenda

Contactgegevens

Kindcentrum Margriet
H. Lipperheystraat 1
3331 EM Zwijndrecht
t: 078-8200017
f:
info@margriet-zwijndrecht.nl

Routeplanner
Btwnr.
Kvknr. 40321947

Contact

 

Kindcentrum Margriet

H. Lipperheystraat 1

3331 EM Zwijndrecht

078 - 820 00 17

info@margriet-zwijndrecht.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitterInstagram

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Inschrijven

Onderwijsvakanties

Onderwijstijden

Missie

Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum Margriet
Inloggen | Ziber Education - School website | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud